Erste Social Banking

Interjú Szalay Orsolyával

"Hogy miért az Erstében csináljuk? Azért, mert az Erste nem csak hitvallásának alapkövévé tette a társadalom, mint csoport felemelését, de deklaráltan, anyagilag is áldoz is ezekre a kérdésekre (… ) én még a piacon nem láttam olyan multit, aki direkt, többfős csapatot dedikált volna erre a munkakörre. Az Erste igen."

Az Erste Social Banking az Erste Bank immár 200 éves hitvallásának, a bőség társadalmi szintű elterjesztésének talán legkiemelkedőbb képviselőjeként, folyamatosan a jó ügyek mellé állva kelti életre ezt a nagyszerű eszmét.
A figyelmes szemlélő egyre gyakrabban találkozhat velük egy-egy társadalmilag hasznos tevékenységünkről szóló, vagy civil kezdeményezést, vállalkozást bemutató írásunkban. De mi is az a Social Banking? Kik állnak mögötte? Hogyan épül be mindez az ország egyik legnagyobb bankjának szövetébe?
Ezekről és sok másról kérdeztük Szalay Orsolyát, a Social Banking vezetőjét!

Kikből áll a Social Banking és mit csináltok pontosan?

Az Erste Social Banking alapvetően Vécsei Gábor kollégámból és belőlem álló két fős kis csapat. A fő feladatunk az Erste társadalmi felelősségvállalásának képviselete, melyet a szokásos adományozás és klasszikus társadalmi munkák kereteiből kilépve igyekszünk tágabban értelmezni.

Pontosan hogyan végzitek ezt a munkát?

Nagyon szertágazó feladataink vannak. Egyrészt van egy üzleti lábunk, melyben a civil szféra szereplőinek – többek közt alapítványoknak, egyesületeknek, szociális szövetkezeteknek – nyújtunk számlavezetési és hitelezési, finanszírozási segítséget. E mellett vannak egyéb törekvéseink, melyek, mind a bankon belül, mind azon kívül segítséget tudnak nyújtani a szervezeteknek, vagy megteremtik a lehetőséget az egymással való együttműködésre.

Mik ezek a Bankon belüli törekvések?

Itt is sok lábon állunk. Egyrészt mi, mint Social Banking csapat aktiváljuk a banki dolgozókat valamely nemes ügy mellett… ez lehet adománygyűjtés (InDaHouse), sütivásár (Élelmiszerbank), vagy egyéb közös +1 Tett-es tevékenység (RÉS, Magyar Vöröskereszt, Hallatlan Alapítvány) így szervezetten és jóval nagyobb hatásfokkal tudunk megmozdulni.

De ide tartoznak azok a kezdeményezések is, amik a Bank tevékenységéből erednek. Ilyen például a céges rendezvények utáni élelmiszermentés, amikor a megmaradt és még fogyasztható élelmiszereket juttatjuk el azokhoz, akiknek erre a legnagyobb szükségük van (Budapest Bike Maffia). De van ennél prózaibb példa is: ha mondjuk egy megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató szappangyártól veszünk természetes alapanyagokból készült szappant (Fruit Of Care) a vegyi anyagokkal telerakott kézmosók helyett. Ezeken felül jelen vagyunk még a munkáltatásban, az ügyfélszolgálatban is.

Milyen munkákat végeztek a munkáltatással kapcsolatban?

A megváltozott munkaképességűek és a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása általános társadalmi érdek. Hajléktalanok, kismamák, 50+-os munkanélküliek, megváltozott munkaképességűek, értelmi vagy fizikai fogyatékkal élők… az ő társadalmi és szociális helyzetük javításában a munka még nagyobb szerepet játszik, mint általában. Ebben a kérdésben mi a HR-el együtt gondolkodva dolgozunk össze olyan szervezetekkel (Incorpora), akik ezeket a csoportokat képviselik, és igyekszünk vezetői szinteken is tudatosítani, hogy - amennyiben alkalmasak az adott munkakörre-, úgy az ezen csoportokba tartozó kolléga-jelöltekkel is ugyanolyan komolyan lehet számolni egy-egy pozíció feltöltésekor.

Az ügyfélszolgálatban miként vagytok jelen?

Az ügyfélszolgálat témakörben - az Erste Diversity team tagjaiként - ugyanezeknek az életvitelükben korlátozott csoportoknak kívánunk segíteni a gördülőkény bankolásban. Nekik a legtöbb esetben ugyanúgy van számlájuk, pénzforgalmuk, ugyanúgy szeretnék igénybe venni a pénzügyi szolgáltatásokat, bankfiókokba járni, applikációkat használni. Az Egyenlő Esélyű Hozzáférés Munkacsoport vezetésével, tanácsadással, szakértők (Salva Vita, Down Alapítvány) bevonásával dolgozunk azon, hogy ezeken a csatornákon, helyszíneken is számukra ergonomikus környezetet teremtsünk.

Látszik, hogy nagyon szerteágazó feladatkörötök van. Gondolom, rengeteg társosztállyal vagytok együttműködésben…

Igen, így van. Jogászokkal, a Marketing és PR-ral, az Ügyfélélménnyel, fióki kollégákkal, termékfejlesztőkkel, értékesítési hálózattal és régiós vezetőkkel, kockázatkezeléssel, automata-üzemeltetőkkel, épület-üzemeltetőkkel, HR-el, a Boarddal és még rengeteg területtel vagyunk kapcsolatban, ami a háttérmunkát illeti. A napi munka során visszük magunkkal azokat a civil érdekeket és látásmódot, amik önmaguktól valószínűleg nem így, vagy nem ilyen hatékonyan jutnának át egy ekkora szervezeten.

Mindezeken felül edukációval is foglalkoztok, ha jól tudom.

Valóban a fent említett, mintegy nagyjából 500.000 fős hátrányos helyzetű csoportokon kívül nagyon odafigyelünk mindazokra, akik információszegénység okán gátolva vannak a pénzügyi tudatosság elsajátításában. Van egy nagyszerű Groupos fejlesztésű tréninganyagunk, melyeket civil partnereink segítségével igyekszünk eljuttatni olyan kevésbé iskolázott, vagy peremen élő családokhoz és fiatalokhoz, akik ezt a fajta információt máshol nem kapják meg. Sok leendő első bankoló tényleg ezekből tanulja meg, hogy miként kell megnyitni egy számlát, mire jó a bankkártya, hogyan mozog a pénz, mire kell odafigyelni hiteligényléskor, hogyan érdemes megtakarítani.

Emellett folytatjuk az IFUA&Simpact csapatokkal a SEEDS programot, amely első körben 68, második körben 10 kiválasztott civil szervezetet támogat vállalkozásfejlesztési tanácsadással.

Speciálisan, a magyar társadalomra jellemző problémák megoldásán, enyhítésén dolgoztok. Melyek ezek?

Vannak küldetéseink, amik túlmutatnak az alapvető banki területeken, igen. Ilyen például a lakáshelyzet vagy a szociális lakhatás kérdése, ami egy akut, mindenki által ismert probléma Magyarországon. Az ingatlanárak és az albérletek árai nagymértékű növekedése nem csak a hajléktalanoknak nehezíti meg a normális lakhatáshoz jutást, de a kispénzűeknek is nagyon nagy megterhelést jelent. Mi úgy gondoljuk, hogy nekünk az Erste Bank hitvallásával a zászlónkon reagálási kötelezettségünk van! A banki adósok portfoliójának lehetséges felülvizsgálatával és külső civil partnerek jövőbeni együttműködésével, a Bank támogatásával és nevében igyekszünk enyhíteni az ezen a területen jelentkező nyomást.

Az Erste Group többi országában is ilyen felállással is működik Social Banking, vagy ez egy hazai specialitás?

A Group minden országában működik egy ilyen kisebb-nagyobb létszámú csoport. Hasonló programokat futtatunk, de minden csoport a saját országában jellemző problémák megoldásán dolgozik. Szlovákiában például a miénkhez hasonló a lakhatási helyzet, de Romániában sokkal nagyobb hangsúly van a mezőgazdasági programokon. Ezeknek a szektoroknak az erősítése pedig a foglalkoztatottság emelkedésével egyre több embernek teremti meg az esélyt, hogy a jövedelméből rendbe hozhassa az életét.

Hogyan kerül valaki az Erste Bank Socal Banking csapatába? Miért pont az Erste Bankban csinálod ezt és hogy kerültél ide?

Ez egy jó kérdés. Mi Gáborral szerintem azért alkotunk ilyen jó csapatot, mert teljesen különböző a hátterünk, de mind a kettőnkre igaz, hogy nagyon nyitottak vagyunk a társadalmi problémákra, és akarunk rájuk megoldást találni. Amíg Gábor a CSR, a civil szervezetekkel való kapcsolattartás és a különböző társadalmi szerepvállalások aktiválásában szerzett hatalmas tapasztalatot hazai cégeknél, addig az enyém abszolút banki háttér. Én igyekszem rendszerbe szervezni és a bank szövetébe emelni ezeket az aktivitásokat.

Hogy miért az Erstében csináljuk? Azért mert az Erste nem csak hitvallásának alapkövévé tette a társadalom, mint csoport felemelését, de deklaráltan, anyagilag is áldoz is ezekre a kérdésekre. Más nagy cégeknek, köztük bankoknak is vannak alapítványaik és ilyen jellegű, kezdeményezéseik, de én még a piacon nem láttam olyan multit, aki direkt, többfős csapatot dedikált volna erre a munkakörre. Az Erste igen.

Nem féltek, hogy a példátokat látva más bankok is erősítik a jelenlétüket a civil szegmensben?

Ellenkezőleg! Mi büszkék vagyunk a piacon elfoglalt  pozíciónkra és várjuk is, hogy a többi szereplő is felkapja a fejét a hírünkre és próbáljanak követni bennünket. Mi azt szeretnénk, hogy minél többen legyünk, akik ezeknek a problémáknak a megoldásain dolgoznak.

Mióta működik ebben a felállásban a Social Banking?

Én 2017 szeptemberében kezdtem meg az Erste Social Bankinges munkát, ebben a felállásban pedig 2018 márciusa óta dolgozunk együtt. Ekkor indult a Social Banking 2.0, ahogy mi hívjuk. A magyar Social Banking alapkövét elődöm, Czafrangó János tette le 2011-ben, a Group által életre hívott „good.bee” nevezetű tesztprogramban. Ebben az időszakban  János elkezdte a networkinget és rengeteg civil szervezetet kötött össze a bankkal. A civilek szemében Ő maga volt az Erste Bank. Amikor a nyugdíjba vonulása után felkértek a munkára, egy nagyon-nagyon jó, több száz fős, az Erste felé bizalommal lévő partneri hálózatom volt – mindezt úgy, hogy  „bank” vagyunk, ami nem feltétlenül a legjobb ajánlólevél a civil szektorban. Ez mind János keze munkája volt, ezt folytatjuk így együtt 2018 márciusa óta.

A veletek kapcsolatos híradásaink a social médiában rendszeresen a legnépszerűbbek között szerepelnek, a board támogatását is élvezitek. Mit láttok, az Erstés kollégák mennyire azonosulnak a Social Banking küldetésével?

Amikor én idejöttem, számomra az volt a legfurcsább, hogy ahhoz képest, hogy milyen remek dolgokat csinál János, nem nagyon tudták az emberek, hogy mi az a Social Banking, mert nem volt annyira kitéve az ablakba. Ez volt az egyik legnagyobb változtatásunk. Sokkal több külső és belső megjelenésünk van, és azt látjuk, hogy már nem kell külön megmagyaráznunk, hogy mi a Social Banking.

Ezzel együtt Gáborral együtt úgy gondoljuk, hogy még messze nem értünk ennek a munkának a végére. Az érzékenység sokakban megvan, sőt áttételesen sokan érintettek is különböző kérdésekben, de nem tudják, hogy miként kell jól segíteni. Azzal, hogy mi behozunk különböző szervezeteket, kezdeményezéseket, azzal gyakorlatilag házhoz hozzuk a segítés legcélravezetőbb formáit.

Mi lesz a következő lépés az Erste Social Banking építésében?

Jelen pillanatban 42 Erste Social Banking ügyfelünk van, az Erste Seeds-en keresztül pedig több, mint 50 társasággal állunk kapcsolatban. Elsősorban az ő számukat és hatékonyságukat szeretnénk növelni.
A belső építkezésben a következő lépcső az Ambassadorship, a Nagyköveti Program, ami 1-2 év múlva lesz napirenden. Ennek az lesz a célja, hogy minél több kolléga hirdesse, élje megaz Erste Social Banking programjait, jó példáit. Azon fogunk dolgozni sok más elkötelezett emberrel együtt, hogy a kollégákazért is szeressenek az Ersténél dolgozni, mert a Bank deklarált vállalásai között kiemelten szerepel a társadalmi szerepvállalás. A jó szándék és a tenni akarás ott van mindenkiben. A mi dolgunk, hogy megmutassuk ennek a helyes módjait és inspiráljunk a jó példa követésére.