Erste Social Banking

Interjú Szalay Orsolyával

"Hogy miért az Erstében csináljuk? Azért, mert az Erste nem csak hitvallásának alapkövévé tette a társadalom, mint csoport felemelését, de deklaráltan, anyagilag is áldoz is ezekre a kérdésekre (… ) én még a piacon nem láttam olyan multit, aki direkt, többfős csapatot dedikált volna erre a munkakörre. Az Erste igen."

Az Erste Social Banking az Erste Bank immár 200 éves hitvallásának, a bőség társadalmi szintű elterjesztésének talán legkiemelkedőbb képviselőjeként, folyamatosan a jó ügyek mellé állva kelti életre ezt a nagyszerű eszmét.
A figyelmes szemlélő egyre gyakrabban találkozhat velük egy-egy társadalmilag hasznos tevékenységünkről szóló, vagy civil kezdeményezést, vállalkozást bemutató írásunkban. De mi is az a Social Banking? Kik állnak mögötte? Hogyan épül be mindez az ország egyik legnagyobb bankjának szövetébe?
Ezekről és sok másról kérdeztük Szalay Orsolyát, a Social Banking vezetőjét!

Kikből áll a Social Banking és mit csináltok pontosan?

Az Erste Social Banking alapvetően Vécsei Gábor kollégámból és belőlem álló két fős kis csapat. A fő feladatunk az Erste társadalmi felelősségvállalásának képviselete, melyet a szokásos adományozás és klasszikus társadalmi munkák kereteiből kilépve igyekszünk tágabban értelmezni.

Pontosan hogyan végzitek ezt a munkát?

Nagyon szertágazó feladataink vannak. Egyrészt van egy üzleti lábunk, melyben a civil szféra szereplőinek – többek közt alapítványoknak, egyesületeknek, szociális szövetkezeteknek – nyújtunk számlavezetési és hitelezési, finanszírozási segítséget. E mellett vannak egyéb törekvéseink, melyek, mind a bankon belül, mind azon kívül segítséget tudnak nyújtani a szervezeteknek, vagy megteremtik a lehetőséget az egymással való együttműködésre.

Az ügyfélszolgálatban miként vagytok jelen?

Az ügyfélszolgálat témakörben - az Erste Diversity team tagjaiként - ugyanezeknek az életvitelükben korlátozott csoportoknak kívánunk segíteni a gördülőkény bankolásban. Nekik a legtöbb esetben ugyanúgy van számlájuk, pénzforgalmuk, ugyanúgy szeretnék igénybe venni a pénzügyi szolgáltatásokat, bankfiókokba járni, applikációkat használni. Az Egyenlő Esélyű Hozzáférés Munkacsoport vezetésével, tanácsadással, szakértők (Salva Vita, Down Alapítvány) bevonásával dolgozunk azon, hogy ezeken a csatornákon, helyszíneken is számukra ergonomikus környezetet teremtsünk.

Látszik, hogy nagyon szerteágazó feladatkörötök van. Gondolom, rengeteg társosztállyal vagytok együttműködésben…

Igen, így van. Jogászokkal, a Marketing és PR-ral, az Ügyfélélménnyel, fióki kollégákkal, termékfejlesztőkkel, értékesítési hálózattal és régiós vezetőkkel, kockázatkezeléssel, automata-üzemeltetőkkel, épület-üzemeltetőkkel, HR-el, a Boarddal és még rengeteg területtel vagyunk kapcsolatban, ami a háttérmunkát illeti. A napi munka során visszük magunkkal azokat a civil érdekeket és látásmódot, amik önmaguktól valószínűleg nem így, vagy nem ilyen hatékonyan jutnának át egy ekkora szervezeten.

Mindezeken felül edukációval is foglalkoztok, ha jól tudom.

Valóban a fent említett, mintegy nagyjából 500.000 fős hátrányos helyzetű csoportokon kívül nagyon odafigyelünk mindazokra, akik információszegénység okán gátolva vannak a pénzügyi tudatosság elsajátításában. Van egy nagyszerű Groupos fejlesztésű tréninganyagunk, melyeket civil partnereink segítségével igyekszünk eljuttatni olyan kevésbé iskolázott, vagy peremen élő családokhoz és fiatalokhoz, akik ezt a fajta információt máshol nem kapják meg. Sok leendő első bankoló tényleg ezekből tanulja meg, hogy miként kell megnyitni egy számlát, mire jó a bankkártya, hogyan mozog a pénz, mire kell odafigyelni hiteligényléskor, hogyan érdemes megtakarítani.

Emellett folytatjuk az IFUA&Simpact csapatokkal a SEEDS programot, amely első körben 68, második körben 10 kiválasztott civil szervezetet támogat vállalkozásfejlesztési tanácsadással.